Náučný chodník Banskobystrického Permona

16. marec 2019

Podľa kalendára chýbalo ešte pár dní do jari. Veľká Fatra, Nízke Tatry aj Kremnické vrchy boli pod snehom a my sme zrazu z doliny videli prilietať bociany. Najprv sme si mysleli, že sú to nejaké čudné volavky, ale keď sa nad lesom otočili, preleteli ponad vrcholky smrekov a preniesli sa takmer ponad nás, bolo jasné, že sú to bociany: štyri, krásne, štíhle, biele. Chvíľu krúžili nad Panským dielom a potom leteli ďalej. Jar prichádza – štyri bociany jar robia.

Náučný chodník Banskobystrického Permona spája Španiu dolinu s Banskou Bystricou. Oficiálny začiatok je v Banskej Bystrici pri sídlisku Sásová, ale ono je v podstate úplne jedno, odkiaľ začneme. My sme sa vybrali zo Španej Doliny a značenie náučného chodníka sme skombinovali s turistickým tak, aby sme sa opäť vrátili do Španej Doliny. Špania Dolina je atraktívna sama o sebe, v jej najbližšom okolí sa dá stráviť celý deň. Náučný chodník vedie od baníckeho orloja na námestí, okolo Dennej – cisárskej štôlne a potom hore kopcom smerom na Šachtičky. Šachtičky sú menšie, a z nejakého dôvodu nie veľmi navštevované, lyžiarske stredisko pár kilometrov nad Bystricou. Tento rok sme sa tu boli lyžovať niekoľkokrát a aj cez jarné prázdniny boli svahy takmer prázdne. Pritom stredisko ponúka variabilitu svahov, všetky tri náročnosti zjazdoviek, detský vlek, parkovisko aj rýchly prístup, nádherné výhľady, ubytovanie aj možnosť prechádzok či sánkovania pre deti. Nechápem, prečo tam chodí tak málo ľudí.

Zo Šachtičiek sme pokračovali po značke náučného chodníka, ktorá nás spolu s modrou turistickou značkou viedla popod Panský diel. Po chvíli sme sa odpojili od modrej a prešli sme cez lúky na Horný diel. K bocianom sa pridali krokusy a teplá, mokrá tráva, zatiaľ prázdne pavučiny na hnijúcich kmeňoch, klíčiace bukvice, babočka a zelený mach. V nehybnom povetrí sa zbierala slnečná žiara, topila sneh, prebúdzala vôňu zeme. Príjemne bolo na výslní.

Z Horného dielu sme sa stočili do úžľabiny a lesnou cestou sme po vrstevnici prešli až k spodnej časti južnej zjazdovky Panského dielu. Samko rátal, koľko rôznych stôp sme za celý deň videli. Narátal 9: jazvec, líška, zajac, pes, my, srnka, veverička, bežkár a vták. Na južnom svahu už nebol takmer žiadny sneh, vystriedali ho fialové kvety. Tu sme opustili náučný chodník a pokračovali sme po modrej značke, smerom na Panský diel. Náučný chodník pokračuje ďalej do Banskej Bystrice okolo Netopierej jaskyne a jaskyne Kaplnka a cez lúky nad Sásovou.

Ako sme stúpali, snehu pribúdalo, až sa nakoniec ostrovy snehu zliali do mora. Na vrchu Panského dielu bolo takmer prázdno. Lyžiarske vleky ticho vrčali a hŕstka lyžiarov si naprávala rukavice a prilby pred tým ako sa spustili dole. Deti zaostali, pretože Samko liezol na buk a potom aj na druhý buk, Zojka ho čakala a potom ho už nečakala, ale aj tak došla hore až chvíľu po nás. Hory boli modré, nebo modrejšie. Zlaté trsy minuloročnej trávy prerážali sneh stvrdnutý nočným mrazom. Nedeľa sa podarila.

Stále po modrej značke sme zišli späť na Šachtičky a ponorili sme sa do poobedňajšieho lesa nad Špaňou Dolinou. Sneh na chodníku sa natopil, šmýkal sa a poddával sa, sypal sa a nechal nás kĺzať sa dole strmým svahom. Deti výskali a smiali sa a mizli medzi stromami ako zázrační, veselí, hluční škriatkovia. V Španej Doline sa zmenili naspäť na ľudské mláďatá. Ostali len veselí a hluční.

Ako sa tam dostať:
V Banskej Bystrici sa držíme smerom na Ružomberok / Donovaly. Pár kilometrov po opustení Banskej Bystrice zabočíme vpravo na Španiu Dolinu / Uľanku a po asi 100 metroch opäť vpravo, popod železničný nadjazd. Nasledujú asi 3 kilometre úzkej, miestami neprehľadnej cesty plnej zákrut a sme v Španej Doline. Parkuje sa na námestí, parkovanie je spoplatnené.
Prístupnosť/náročnosť/terén:
Zo Španej Doliny pôjdeme po modrej značke a značke náučného chodníka smerom na Šachtičky. Za dedinou začneme stúpať cez les, okolo výdatného prameňa vody, až k lyžiarskemu stredisku Šachtička. Pokračujeme po modrej až kým sa nedostaneme na malú lúčku. Tu sa odpojíme od modrej a ideme už len po značení náučného chodníka popri lese. Prejdeme cez lúky a nakoniec cez les až na Horný diel. Za Horným dielom sa otočíme v podstate naspäť a lesnou cestou sa vrátime na lúky. Čoskoro však značka odbáča do lesa a vedie po vrstevnici až na južný svah Panského dielu. Opúšťame náučný chodník a napájame sa na modrú značku. Čaká nás posledné stúpanie na Panský diel. Z Panského dielu sa vyberieme po modrej späť do Šachtičiek. Čoskoro prídeme k miestu, kde sme sa s modrou značkou ráno rozlúčili a dokončíme výlet po známej ceste.

Trasa má dĺžku asi 13 kilometrov. Prevýšenie je približne 500 m. Dospelý človek prejde trasu za 4 hodiny.

Pre deti:
Dlhší výlet bez špeciálnych detských atrakcií. V Španej doline je voľne prístupná Denná štôlňa, Banícky orloj a vláčik na námestí. Po ceste na Šachtičky je krásne upravený prameň aj s lavičkami. Potom už len príroda, výhľady, kvety…
Poplatky, vstupné, otváracie hodiny:
Za parkovanie na námestí v Španej Doline sa platí 1 euro na deň (automat).