Lesný náučný chodník Tajch

21. jún 2013

Čo nám hovorí les:
„Pamätaj, že dávam príjemný chládok za letných horúčav
v zime rozpaľujem tvoju pec, aby si v teple mohol čítať knihu
napísanú na papieri z mojich stromov.
Som v dotykoch každého rohu tvojho stola
aj vo dverách v tvojom byte.
Som rúčka na kladive, sekere, kose a motyke.
Nájdeš ma v loďke na ktorej sa nosíš na vode.
Živím a ochraňujem lesnú zver.
Hospodárim s vodou a napájam pramene, aby v lete nevyschli.
Som pastvou pre tvoje oči a upokojenie tvojej mysle.
Pomáham ti upevňovať a navracať tvoje zdravie

Počuj však moju prosbu:
Buď mojim ochrancom!
Nenič ma zbytočne!“

(Napísané na jednej z tabúľ náučného chodníka.)

V šírych lesoch Slánskych vrchov, pri železitom minerálnom prameni Tajch, začína lesný náučný chodník. V niečom pripomína lesnícky skanzen vo Vydrovskej doline, ale človek čoskoro pozná, že je vo svojej podstate celkom iný: Chodí sem oveľa menej ľudí (súdiac podľa vychodenosti chodníkov), vedie odľahlejšími lesmi, nie je zďaleka tak spropagovaný a cestu k nemu si treba nájsť. Je do veľkej miery zameraný na najmenších návštevníkov. Snaží sa im les prístupným spôsobom priblížiť a spriateliť ich z jeho obyvateľmi.

Keďže je NCH Tajch chodníkom lesným, celý čas nevyjdeme z lesa. Nie je to však len nudné chodenie medzi stovkami stromov. Pre návštevníkov sú pripravené farebné, obrázkové informačné tabule, drevené sochy, názorné ukážky, altánky a lavičky s ohniskami, mostíky, zopár prameňov a studničiek a celkom na záver každého poteší niekoľko vodopádov v krátkej nehlbokej rokline, ktorú vymyl Stravný potok do zelenej skaly.

Na náučnom chodníku sa kombinuje kratší, detský okruh, s dlhším okruhom. Môžeme sa v polceste rozhodnúť, či sa stočíme naspäť po detskom chodníku, alebo budeme pokračovať ďalej a obídeme si dlhší okruh. Myslím, že sa oplatí prejsť si to celé. Kto sa uspokojí s kratšou verziou, príde o prameň s altánkom a sochou Márie Terézie, vyhliadku Krkavčia skala, niekoľko mostíkov, prechod priamo cez semenný sad smrekovca opadavého, voz a sane na zvážanie dreva, ukážku krmelcov a násypníkov a (najmä ku koncu) veľmi zaujímavé informačné tabule.

Aj napriek tomu, že dlhší okruh nemá ani 6 kilometrov, boli sme na konci všetci štyria riadne uťahaní a veruže som sa potešila, keď sa kruh uzavrel a uvideli sme medzi stromami vstupnú bránu, ktorou sme na náučný chodník Tajch ráno vchádzali.

A na záver ešte postreh z úvodnej tabule náučného chodníka:

Aby sme nerojčili za krásnymi partiami po cudzozemsku, máme ich aj my, skoro v každom chotári. Len treba oči otvoriť a medzi ľud sa zamiešať a dozvieme sa o nových partiách… Nepohŕdajme krajom svojím, aby sme nepohrdli sami sebou.

Andrej Kmeť

Ako sa tam dostať:
Ak ideme od Vranova nad Topľou, zamierime na Prešov. Prejdeme Čierne nad Topľou, Hanušovce nad Topľou a v Podlipníkoch odbočíme vľavo na Pavlovce. V Pavlovciach ideme stále rovno po hlavnej ceste, prejdeme okolo kostola a za kostolom by sme si mali všimnúť nenápadnú, ale viditeľnú drevenú šípku na NCH Tajch. Šípka nás bude navádzať vpravo.

Odbočíme teda vpravo a mali by sme sa nachádzať na žltej turistickej značke. Pokračujeme po žltej, prejdeme okolo kúpaliska na pravej strane cesty a zastavíme sa kúsok za kúpaliskom, pri prvej tabuli náučného chodníka (prvá tabuľa nám len oznamuje, že začiatok NCH sa nachádza ešte o kus ďalej po ceste do prava). Tu môžeme nechať auto a pokračovať ďalej peši, alebo sa odviezť až k vstupnej bráne náučného chodníka.
Prístupnosť / náročnosť / terén:
Detský okruh je krátky (2,4 km), nenáročný, zvládnuteľný aj v sandáloch či inej nepevnej obuvi. Prevýšenie je zanedbateľné, najväčšie a myslím že jediné strmšie a dlhšie stúpanie je hneď na začiatku za vstupnou bránou.
Dlhší okruh má 5,4 kilometra. Odporúčame (aspoň pre deti) pevnú obuv, ale dá sa zvládnuť aj bez.  Celkové stúpanie je väčšie: ide sa hore-dole-hore-dole. Ku koncu to môže byť  únavné.
Pre deti:
Les. Obrázkové tabule. Mostíky a schodíky, altánky. Pramene a studničky. Drevené sochy. Vyhliadka. Jahody. Mraveniská.
Pri záreze Stravného potoka hrozí nebezpečenstvo pádu z výšky.