Kamenica (552 m.n.m.)

1.máj 2016

Na odporúčanie mojej študentky Zuzky sme sa vybrali na kopec, ktorý máme za kopcom. Cez Kamenicu (552 m.n.m.) vedie zo Starej Kremničky asi 6 kilometrový okružný náučný chodník. Zatiaľ je bez informačných tabúľ ale kto chce, môže si všetky zaujímavosti a texty k šiestim zastaveniam prečítať na internetovej stránke náučného chodníka.

Po úvodnom blúdení na lúkach nad Starou Kremničkou sme sa rozhodli prejsť chodník naopak, a teda od šiesteho zastavenia k prvému. Nakoniec sa to ukázal byť oveľa lepší smer. Po skalách sa lepšie ide hore, ako dole. A zas naopak – strmý kopec radšej zbehneme, ako by sme sa na ňom trápili počas dlhého a v podstate dosť nudného stúpania.

NCH Kamenica spája lezenie po skalách, tunely a železnicu, opustenú a polorozpadnutú (=záhadnú a rozprávkovú) vlakovú stanicu, krásne výhľady, lúky, les, veľa kvetov a mravcov, štrbavú a hojdavú (=dobrodružnú a zábavnú) lávku cez potok, 40 metrový tunelový podchod popod trať a ak máte šťastie aj salamandru a stádo kráv. Po ceste je niekoľko skalných vyhliadok, dve studničky a jeden fontánkový prameň v obci. Chodník prechádza ponad krátky tunel, kde vidíte ako sa trať stráca v skale na ktorej stojíte a vychádza na druhej strane.

Jediným mínusom je čudesné značenie na niektorých miestach: Značkárom sa asi veľmi páčila značka so šípkou (alebo ich mali veľa a potrebovali sa ich zbaviť 🙂 ) a tak ju používali aj tam, kde bola absolútne nevhodná, pretože vôbec nebola potrebná náhla zmena smeru. Šípky podľa všetkého zmiatli už mnoho ľudí pred nami, pretože v ich smere boli vychodené chodníčky, ktoré sa vždy stratili, keď ľudia prišli na to, že idú nesprávne a vrátili sa. Po tretej takejto skúsenosti sme už nevedeli, či máme šípkam veriť, alebo je to zas len miestna značkárska špecialita.

Krátky, poldňový výlet poteší srdce malých aj veľkých vláčikárov, skalolezcov, geológov aj botanikov. Kamenicu oficiálne zaraďujeme do zoznamu obľúbených prechádzkových miest.

Ako sa tam dostať:
Stará Kremnička sa nachádza pri Žiari nad Hronom, v smere na Kremnicu. Či už prichádzame od Novej Bane alebo od Zvolena, na veľkom dopravnom uzle pri Žiari sa držíme na Kremnicu. Po asi 2 kilometroch budeme schádzať z hlavnej cesty vľavo – do Starej Kremničky.

Ak prichádzame od Kremnice, ideme smerom na Žiar, až kým neprídeme k odbočke do Starej Kremničky. Parkovať sa dá v centre obce, pri obecnom úrade.

Prístupnosť/náročnosť/terén:
Okružná trasa má dĺžku asi 6 kilometrov, prevýšenie je asi 300m. Dospelému človeku trvá prejdenie trasy približne 3 hodiny.

Opíšem trasu tak, ako sme ju šli my, čiže naopak. Začneme pri Starokremničskom prameni, prejdeme cestu a po schodoch vojdeme do lesa. Začína stúpanie lesom, ktoré po chvíli končí pri nepoužívanej vlakovej zastávke Stará Kremnička. Odtiaľ pokračujeme popod budovu zastávky a traverzujeme kopec až na skalnú vyhliadku. Tu sa stočíme vľavo a začneme stúpať cez skaly na Kamenicu.

Z Kamenice schádzame po mierne sa zvažujúcom hrebeni a potom zabočíme prudko vľavo a začneme klesať strmo dole. O chvíľu sa dostaneme k trati, ale neprejdeme cez ňu. Pokračujeme ešte pár minút popri a ponad koľajnice, až prídeme k turistickému rozcestníku. Odtiaľ zbehneme ďalej po značke, a prejdeme cez podchod pod traťou. Hneď za podchodom je studnička. Pokračujeme rovno a o 100 metrom ďalej vyjdeme na lúku s napájadlom. Prejdeme cez lúku, držiac sa skôr vpravo – potrebujeme sa dostať k potoku poniže lúky. Tam už narazíme na značku. Pôjdeme chvíľu popri potoku, prejdeme cez lávku, potom popod cestu a sme späť v Starej Kremničke.

Pre deti:
Skaly, studničky, tunel, tunelovitý podchod, železničná zastávka, výhľady, kvety…