Turecké studne

20. apríl 2013

Nenápadné mesto Krupina ponúka hneď dve turecké zaujímavosti vzdialené od seba vzdušnou čiarou necelý kilometer: Vartovku a Turecké studne. Nevie sa, či Turecké studne boli naozaj studne, alebo či to boli kúpele, pivnice, či dočasné skrýše. Nevie sa o nich takmer nič. Informačná tabuľa udáva informáciu o prvej písomnej zmienke v r.1849.

Turecké studne boli v roku 2010 vytrhnuté zo zabudnutia. Ich okolie sa vyčistilo, sprístupnilo, osadila sa informačná tabuľa a stôl s lavicou. Dostaneme sa sem prašnou (po daždi blatistou) prístupovou cestou, dlhou asi 200 m. Do Tureckých studní sa nedá vstúpiť – sú zaplavené kalnou vodou. Dá sa do nich nakuknúť dvomi otvormi v skale, ale nedá sa vojsť dovnútra.

Turecké studne pôsobia záhadne. Ako vstupná brána do podzemného mesta trpaslíkov. Ticho hľadia na tieň v zelenej tráve a držia si svoje tajomstvá. Veľmi milé miesto.

Ako sa tam dostať:
Krupina sa nachádza južne od Zvolena. Ak ideme od Zvolena, na Námestí SNP odbočíme vľavo na ulicu Nad mestom. Prejdeme ponad riečku Krupnicu a cez trať. Hľadáme malé, nenápadné tabuľky s nápisom Turecké studne. Tie nás privedú na miesto. Ak tabuľky nenájdeme / prehliadneme, tak asi 200 metrov za traťou budeme odbočovať vpravo.
Prístupnosť / náročnosť / terén:
Ak máme auto, zaparkujeme 200 metrov poniže Tureckých studní a spravíme si mini-prechádzku po nespevnenej ceste hore do kopca.
Ak nemáme auto, napojíme sa na Námestí SNP v Krupine na zelenú značku. Ďalej je postup podobný ako pri aute: prejdeme riečku, prejdeme trať a hľadáme tabuľky, ktoré nás odklonia z hlavnej cesty do prava.
Pre deti:
Turecké studne. S trochou fantázie môžeme deťom vyrozprávať príbeh o tom, ako sa toto miesto kedysi využívalo. Je jedno, akú variantu zvolíme. My sme im porozprávali, že sa sem chodili ľudia kúpať, keď boli špinaví, pretože vtedy ešte nemali vane. 🙂