Šášovský hrad

21. december 2012

Je ťažké napísať niečo o mieste, kde som bola tak veľa krát za život. Každý, kto niekde chodí dlhodobo a pravidelne vám povie, že je to pre neho vždy trochu iné a nikdy sa mu to nezunuje. Pozoruje totiž drobné zmeny v prírode, iné svetlo a meniace sa odtiene farby trávy. Vidí, že zo svahu sa zvalil kameň na ktorom minulý rok rástol divozel a vidí tiež, že voda z minulotýždňových dažďov vymlela na ceste hlboký jarok. Vidí ako narástlo mravenisko a vidí aj to, že niekto obnovil turistické značky. Vníma zmeny tak, ako človek vníma zmeny na svojej záhrade.

Kedysi  bol súčasťou veľkej, pevnej steny

K Šášovskému hradu je to zo Šášovského Podhradia na skok. Smerovník pod hradom udáva čas 15 minút. Kto chce, môže si prechádzku o hodinu predĺžiť a začať od železničnej stanice v Žiari nad Hronom. Odtiaľ vedie nový (z roku 2009) náučný chodník cez Ladomerskú Viesku a cez kopec až do Šášovského Podhradia, a potom ďalej na hrad. Ak začneme výlet až tesne pod hradom, čakajú nás už iba posledné dve z piatich tabúľ náučného chodníka. Dozvieme sa z nich niečo o obci Šášovské Podhradie a o histórii hradu. Okrem iného nájdeme na poslednej tabuli jednu z povestí o tom, ako dostal hrad svoje meno. Späť do Žiaru sa dá dostať tou istou cestou, alebo autobusom.

Samotná hradná zrúcanina je veľmi sympatické miesto. Vojdeme vstupnou bránou a ocitneme sa v hrade, obkolesení vysokými múrmi s oknami. Kde-tu nájdeme zvyšky predelových stien a dokonca aj dve malé “miestnosti“. Za studňami resp. cisternami je zachovaná  časť stropu prízemia a okno s pravdepodobne pôvodným kamenným ostením.

Na návšteve

Neviem povedať, čo sa nám na hrade tak páči. Neviem vysvetliť, prečo tam chodíme radi. Je to zrúcanina ako veľa iných, na zalesnenom kopčeku akých sú v okolí stovky. Na prvý pohľad nič zvláštne. Ani výhľady nie sú ohromujúce. A cesta k hradu je v celku obyčajná. Možno je to vôňa muriva a možno je to ten veľmi jemný pocit, že hrad je svojim spôsobom stále živý.  Možno je to tým, že ho máme tak blízko pri dome alebo tým, že sa mi s ním spája veľa útržkovitých, ale pekných spomienok na detstvo. Ktovie…

Ako sa tam dostať:
Ak ideme od Zvolena smerom na Žarnovicu, odbočíme tesne pred Žiarom nad Hronom vľavo, na Šášovské Podhradie. Pokračujeme stále rovno po ceste, pozdĺž rieky Hron, až kým nevojdeme do obce Š. Podhradie. Zrúcaninu vidno zďaleka. Možno 500 metrov po vstupe do dediny uvidíme na ľavej strane turistický smerovník a tabuľu náučného chodníka. Tu sa dá zaparkovať auto.
Prístupnosť / náročnosť / terén:
Cesta zo Šášovského Podhradia k hradu trvá 15-20 minút. Ide sa najprv strmo hore po kamenistej ceste. Prejdeme cez malú lúčku s prístreškom a ohniskom. Pokračujeme ďalej po lesnej ceste hore do kopca. Posledných 200 metrov k hradnej bráne vedie po úzkom chodníčku .
Pre deti:
Nič špeciálne pre deti sa tu nenachádza, snáď len zrúcanina hradu.
Je potrebné dávať si pozor: medzi hradbami sa nachádzajú dve neohradené a neoznačené cisterny, do ktorých môže nepozorné dieťa spadnúť. Tak isto okná, alebo otvory v hradbách sú nechránené.