Zemepisné krabice

15. január 2019

 

 

Od leta sme plnili zemepisné krabice. Zojka má krabicu Slovenska a Samko má krabicu sveta. Obdobia práce a sústredeného záujmu sa striedali s obdobiami apatie a ľahostajnosti (hlavne keď dozrievali černice, prišiel jarmok, rástli huby, napadol sneh, boli Vianoce alebo keď deti venovali pozornosť zdokonaľovaniu svojej pirátskej LEGO-lode). Preto sme krabice plnili postupne, pomaly, ale zato celkom systematicky – každý mesiac niečo. Za posledné roky sme témy spracovávali rôznymi spôsobmi: vyrábali sme plagáty, PowerPoint prezentácie, knižky aj letáky. Krabica tu však ešte nebola. Tak isto to bolo niečo, čo mohli deti robiť naraz a zároveň pracovať každý na svojom vlastnom „projekte“.

Zojkine Slovensko

Zojka a zemepis nejdú dokopy – bola to neláska na prvý pohľad. Napriek tomu na Krabici pracovala s chuťou (a cez občasný výskyt máp sa preniesla s diplomatickým mlčaním).

Zojkina krabica obsahuje:

  1. Živočíchy na Slovensku: Do vlastnoručne vyrobeného zošitka postupne lepila obrázky našich živočíchov, rozdelených podľa ríš – cicavce, ryby, plazy, hmyz…
  2. Rekordy Slovenska: Do mapy zaznačila a do tabuľky vpísala najvyšší vrch, najdlhšiu rieku, najväčší kraj, najväčšiu vodnú nádrž, najväčší vodopád a ďalšie naj, ktoré jej napadli.
  3. Kraje Slovenska: Do slepej mapy zaznačila kraje a krajské mestá.
  4. Platidlá na Slovensku: Zisťovala, čo sa dá v našej krajine kúpiť za jednotlivé nominálne hodnoty – od 1 centu po 200 euro. Pozerala v letákoch, internetových obchodoch aj miestnych potravinách.
  5. Susedia Slovenska: Do slepej mapy Európy zaznačila a vyfarbila štáty, ktoré susedia s našou krajinou. Tu prišlo na rad opakovanie svetových strán a rozhovor o prirodzených a umelých hraniciach.
  6. Slovensko v obrazoch: Najmilšia a najobľúbenejšia časť. Zo stolových kalendárov a rôznych časopisov sme vystrihovali obrázky pekných a zaujímavých miest na Slovensku. Zojka ich nalepila na biely papier, vystrihla a na zadnú stranu napísala o aké miesto ide, prípadne kde sa nachádza. Potom sme si zahrali hru: Kartičky ležia obrázkom hore. Kto správne určí čo je na obrázku a správne ukáže dané miesto na mape, môže si kartičku zobrať. Ak sa pomýli, obrázok ide na spodok kopy. Kto má kartičiek najviac, vyhráva.
  7. Otázková hra: Hra nadväzuje na vlastivedné domino, ktoré sme si kedysi s deťmi zhotovili. Opakovanie je prospešné, a preto si Zojka vyrobila kartičky kde bola otázka týkajúca sa vedomostí o Slovensku (zemepis, dejepis, pamiatky) na jednej strane a odpoveď na druhej strane. Zatiaľ sme sa s kartičkami nezabávali, čakajú na svoj čas.

 

z4

 

 

 

Benjamínov svet

Benjamín je presný opak Zojky – mapy si kreslí pre zábavu, sám si ich dokresľuje, vymýšľa nové, rád si prezerá glóbus a húta nad horotvornými procesmi. Práca na Krabici bola teda za odmenu. Doslovne. Mohla som ju použiť ako nástroj vydierania: „Keď si urobíš čitateľský denník (jedna z menej obľúbených činností), môžeš pokračovať s Krabicou.“ V Benjamínovej krabici je celý svet 🙂 :

 

  1. Rekordy sveta: Podobne ako Zojka, aj Beny hľadal, zapisoval a zaznačoval najdlhšiu rieku, najvyšší štít, najväčší štát, najhlbšie miesto oceánu a veľa ďalších naj.
  2. Poludníky a rovnobežky: Urobili sme si úvod do neviditeľnej siete ktorá pokrýva Zem, trochu sme kreslili a trochu hľadali v mapách, pozreli sme si video o Greenwichskom poludníku a našli zopár fotiek tabúľ ktoré ľuďom oznamujú, že sa nachádzajú na rovníku. Hovorili sme si o časových pásmach a zisťovali, ktorá rovnobežka je najľudnatejšia.
  3. Podnebné pásma: V nadväznosti na zoznámenie sa s rovnobežkami sme zisťovali sme, ako sa krajina mení, keď postupujeme od rovníka k pólom. Zistili sme, že nič sa nedá povedať jednoznačne a schematické, pásovité rozdelenie sveta do klimatických zón je nepresné, ale s istou mierou tolerancie môžeme rozlíšiť niekoľko základných podnebných pásem a určiť ich základné charakteristiky.
  4. Vlajky Európy: Benjamínova najmilovanejšia časť. Z pexesa vystrihol vlajky Európy, nalepil ich na biely papier, vystrihol a na zadnú stranu napísal príslušný štát a hlavné mesto. Vytlačila som mu slepú mapu Európy a hra bola na svete: Vlajkokartičky ležia obrázkom vlajky hore. Každý, kto správne určí štát, hlavné mesto a polohu štátu na mape, môže si vlaku vziať. Kto má na konci aktivity najviac vlajok, vyhráva (a Benjamína zatiaľ nikto neprekonal…asi preto má hru tak rád).
  5. Česko – Slovensko v obrazoch: Inšpirovaný Zojkou, Beny si urobil vlastnú zbierku obrázkov a pridal aj zopár miest v Českej Republike. Keď sme sa hrali naposledy, deti karty zmiešali a mali veľkú hŕbu fotiek…a hrali sme nekonečne dlho :-).
  6. Vnútro Zeme: Benjamínko urobil 3D model výrezu Zeme a potom zisťoval hrúbku a teplotu jednotlivých vrstiev našej planéty – od kôry až po jadro. Opäť našiel niekoľko rozchádzajúcich sa informácií, ale nakoniec sme všetky zdroje zlúčili a uspokojili sme sa s približným znázornením.

 

kkbz

 

Mali sme v pláne pokračovať ďalej, veď na oboch krabiciach sú ešte voľné steny, ale tak akosi prirodzene sa záujem detí presunul na históriu a cudzie jazyky. Myslím, že ich nejdem nútiť k dokončeniu. Možno sa k nim o rok vrátime. Možno nie. Krabice sa premiestili do vrchnej police v detskej izbe a občas sa k nim dostaneme, keď si potrebujeme pripomenúť čo sú to vlastne tie poludníky, zistiť či cez Grónsko prechádza aj subarktické alebo len arktické pásmo, zopakovať si kraje Slovenska, alebo skontrolovať či si dobre pamätáme aká široká je najširšia rieka na svete.

 

Autor:tikaka

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *