Vieš, čo ješ? (recenzia)

29. december 2016

Po tom, ako sme si podrobnejšie preskúmali ľudské telo, prišla nám vhod nová, neobyčajná, na Vianoce podarovaná kuchárska kniha pre deti. Zojka je naša kucháročka rezká, z kuchyne je takmer nemožné ju vyhnať a veruže sa tam už vie obracať. Dá sa na ňu spoľahnúť, učí sa rýchlo a rada a ak náhodou nevarí, aspoň o tom rozpráva a plánuje, čo by mohla uvariť. A ak o tom nerozpráva, tak si prezerá kuchárske knihy a vzdychá nad fotkami rôznych dobrôt.

Je úplne jasné, že varenie (a teda jedlo) a ľudské telo (a teda zdravie) sú úzko prepojené. Preto ma oslovil kreatívny počin trojice autorov, ktorí pre deti pripravili túto výnimočnú kuchársku knihu. Nie sú tam len recepty a návody. Kniha Vieš čo ješ? je rovnako o varení ako aj o tom, ako jedlo vplýva na naše zdravie a celkovú kondíciu. Zatiaľ som nič podobné na trhu nevidela. Kniha je výnimočná aj tým, ako je úprimná, priama, miestami takmer nechutná a krutá. Prečo? Pretože ukazuje to, čo nám škodí, a to pekne bez zábran.

Kuchárka je členená na 10 častí. Každá časť začne krátkym rozhovorom vybraného utrápeného ľudského orgánu a doktorky Nebolítovej.

Nasleduje vtipný, priamočiary a aj pre menšie deti pochopiteľný komiks, v ktorom sa dozvieme niečo o výrobe obľúbených, no nie veľmi zdravých potravín. V jednotlivých komiksoch sa spomínajú majonézové šaláty, údeniny, mrazená pizza, sladké pečivo, falošná čokoláda, vyprážaný syr, rybie prsty a niekoľko ďalších (dokopy 20) pochutín a jedál, ktoré nám škodia.

Hneď za nimi nasleduje recept na zdravšiu/vhodnejšiu alternatívu. Recepty (tiež ich je 20) sú veľmi jednoduché, postup je pekne spracovaný, všetky ingrediencie sú ľahko dostupné. Žiadna exotika. Zvládne ich aj menšie dieťa. Pre bezlepkových kuchárov: väčšina receptov je bezlepková, alebo veľmi ľahko upraviteľná na bezlepkovú verziu. Pre vegetariánskych kuchárov: väčšina receptov je bez mäsa, alebo sú ľahko upraviteľné na vegetariánsku verziu.

Ku každému ľudskému orgánu sú priradené dva recepty. Na konci každej časti je opäť krátky rozhovor doktorky Nebolítovej a teraz už zdravého ľudského orgánu, ktorý je spokojný a šťastný.

Kniha neľútostne poukazuje na to, že väčšina bežne konzumovaných pochutín a „dobrôt“ je absolútne nevhodná pre ľudské telo, škodí, ba až ohrozuje na živote. Možno je to miestami trochu prehnané, ale myslím, že práve preto má kniha šancu osloviť aj mladšie deti, ktoré potrebujú jednoznačnú (aj keď z pohľadu dospelého tendenčnú) informáciu.

Jedlá, ktoré sa podľa receptov dajú uvariť sú naozaj chutné a bez väčšej námahy vyzerajú takmer rovnako lákavo ako na obrázkoch v knihe. Naša kucháročka rezká dnes zahlásila, že túto knihu bude milovať a nikdy ju nestratí, ani nezahodí, pretože je vraj zábavná a veľa sa z nej dozvie.

Ak hľadáte netradičnú kuchársku knihu pre deti, Vieš čo ješ? je určite dobrá voľba.

Kniha sa dá kúpiť napríklad TU.

Vieš čo ješ?