Nízke Tatry: Chopok – Chata M.R.Štefánika

24. jún 2012

Zvieratá

„Kamzííík! Ty si krásny! Ja si ťa zoberiem so sebou! Budem s tebou spinkať…v postieľke! Kamzííík! Poď ku mne!!!“ šepkali deti jedno cez druhé. Kamzík si z toho nič nerobil. Stál ticho a nepohnute v skalách, urobil pár krokov, oňuchal trávu a znova zdvihol hlavu. Pokojne nás sledoval a čakal, čo budeme robiť. Keď sme prešli kus ďalej, začal schádzať dole k chodníku. Tak sme ho nechali, nech pokračuje v rannej prechádzke. Zojka nás trochu predbehla, ale vzápätí sa vracala s prstom na ústach a vzrušene šepkala: „Poďte! Poďte sem! Rýchlo!“ a ukazovala za seba „Je tam svišť! Pozrite!“ Zodvihla som zrak k veľkým kameňom pri chodníku a tam naozaj sedel, s pootočenou hlavou a pozeral na nás. Oproti vychádzajúcemu slnku som videla len siluetu. Kým sme prišli až k nemu, schoval sa.

Zišli sme do sedla. Slnko už začínalo hriať. V skalách pod nami pískali svište. Na úbočí oddychovalo celé stádo kamzíkov. Začínal ďalší z tých bielych, žiarivých dní. Od Chaty pod Chopkom k Chate pod Ďumbierom sa ide dobre. Žiadne strmé kopce, príjemný a pre deti veľmi príťažlivý terén. Počasie výborné a ľudia žiadni. Prvých sme začali stretávať až okolo 10-tej a aj to len po odbočku na Ďumbier. Potom sme šli opäť viac-menej sami. Cesta nám ubiehala jedna radosť. Spievali sme si (najmä Slovenské mamičky – asi 18 krát), rozprávali rozprávky (hlavne O Sivom kocúrikovi – asi 4x), a postavili sme vežičku z kameňov (deti si dali povedať a stačila im jedna).

Hrebeň Nízkych Tatier

Veľký

Deti ma dnes prekvapili. Tak ako včera, tak aj dnes kráčali poslušne a trpezlivo celý deň, hodinu za hodinou, zákrutu za zákrutou, cez morény, po sutine, cez kamene. Kráčali a udržiavali si dobrú náladu a boli hrdí, že ich okoloidúci chválili a obdivovali (-: .

Prešiel okolo nás pán s dvomi turistickými palicami. Beny si ho všimol, chvíľu rozmýšľal a potom mi hovorí:

Beny: Aj ja chcem dve palice ako má ten pán!

Veronika: Tebe stačí jedna. Si ešte malý, tak máš jednu palicu. Keď vyrastieš, budeš mať dve.

B: Ale tá pani povedala, že som veľký! Tá pani pred chvíľočkou to povedala… Povedala, že som veľký turista!!! (Jedna pani ktorú sme stretli pár minút pred tým si Benjamína fotila s tým, že takého veľkého turistu ešte nevidela.)

V:To si, ale ty si veľký vnútri, v srdiečku….ale…

B: …ale ešte som maličký?

V: Áno.

B: Musím vyrásť?

V: Áno

Beny si vykračoval ďalej so spokojným úsmevom a o chvíľu si povedal akoby pre seba: „Som veľký turista! Najväčší!!!“

Kamzíky

Na chatu sme dorazili neskoro popoludní. Dvíhal sa studený vietor. Príjemne unavení sme vošli do voňavej chaty a nechali sme za sebou ďalší nádherný deň.

Ako sa tam dostať:
Ak chcete začať výlet na Chopku, máte dve možnosti:
1. môžete tam vyjsť deň pred tým, vyspať sa na chate a ráno vyraziť na túru. Prístupových ciest k Chopku je niekoľko, každý si vyberie.
2. Teraz už je možné sa na Chopok vyviezť lanovkou zo severnej strany, z Jasnej. Čiže nemusíte robiť nič, len si kúpite lístok a vyveziete sa až k Chopku.
Prístupnosť / náročnosť / terén:
Cesta z Chopku k Chate M.R.Štefánika je pravdepodobne najpreľudnenejšia časť Tatier. Miestami je toľko ľudí, že viac stojíte, než idete, pretože sa neustále vyhýbate a čakáte. Dá sa tomu vyhnúť veľmi jednoducho: treba skoro vstať a začať čo najskôr po východe slnka (ak ste samozrejme prespali na chate na hrebeni). Najmä cez víkend a počas pekného počasia.
Tento úsek je v podstate veľmi krátky. Trasa od Chopku po Chatu M.R.Štefánika má necelých 6 kilometrov. Celkové stúpanie je iba 200 metrov a dospelý človek to prejde za necelé 2 hodiny. Väčšinu času ideme dole kopcom. (tieto informácie platia, ak si neurobíte zachádzku na Ďumbier)
Aj keď je tento výlet krátky, je relatívne technicky náročný, hlavne pre menšie deti. Takmer celý čas ideme cez kamene a takmer celý čas sa treba sústrediť. Na začiatku ešte pôjdeme po ceste z veľkých plochých kameňov a po hôľnych chodníkoch, ale postupne budú pribúdať skaly a balvany, trasa prechádza cez morény a kamenistý terén.
Pre deti:
Kamene, kamzíky, hory, výhľady, stavanie kamenných mužíčkov po ceste, kvety, a na záver zaslúžená večera na horskej chate.
Odporúčame pevnú obuv a teplé oblečenie, aj keď hlásia, že bude teplo a slnečno.
Poplatky, vstupné, otváracie hodiny:
Informácie o ubytovaní v Chate M.R.Štefánika nájdete TU.