Hry a hračičky pre malé detičky – 1.časť

 

 

Tak ako doma, aj na cestách, dovolenke či viacdňových výletoch sa môže stať, že je dlhšie zlé počasie, že musíme niekde čakať  pretože mešká spoj, alebo len potrebujeme vyplniť “hluché miesto“, kedy sa nič zaujímavého nedeje a deti už od prebytku energie a nedočkavosti nevedia čo zo sebou. Najlepším pomocníkom je určite kamarátka kniha. Dobre vybratá, obľúbená rozprávková kniha je na nezaplatenie. Ak knihu nemáme, alebo už nevládzeme čítať, môžeme sa s deťmi zahrať. Stačia na to pomôcky, ktoré sa vojdú do jednej tenkej plastovej zložky, sú ľahké a môžeme ich mať vždy poruke.

 

V nadpise je napísané „Hry a hračičky pre malé detičky.“ Malými deťmi myslím deti do 4 rokov. Deti v tomto veku zriedka vedia a chcú súťažiť v tom pravom zmysle slova. Preto nasledujúce aktivity nie sú súťažné(ale dajú sa upraviť na súťažné). Dieťa v nich rieši a spoznáva, ale nie je kladený dôraz na to, že je víťaz a porazený. Netreba však zabúdať na odmenu za (dobre) zvládnutú úlohu.

 

Pexeso

Pexeso je vďačná pomôcka na zabavenie detí. S niekoľkými kúskami papiera možno zaujať deti na dlhý čas. Základom je, mať niekoľko súborov kartičiek, pričom v každom súbore máme zo 20 párov kartičiek s jednou témou, napríklad: ovocie a zelenina, oblečenie, dopravné prostriedky, zamestnania, predmety dennej potreby, zvieratá, kvety… Poďme si teraz ukázať, čo všetko sa dá s pexesom robiť:

 

Klasické pexeso naopak

Hra je pre tie najmenšie deti vo veku 1,5 – 2,5 roka. Pod strom ( ku skale, na podlahu…) rozložíme páry pexesa obrázkom hore. Samozrejme, obrázky musia byť dobre pomiešané. Zvykla som dávať asi 30 párov pre dve deti. Potom si sadneme na zem o 10-15 metrov ďalej (do inej izby). Vysvetlíme deťom, že chceme aby nám priniesli všetky banány/ mačky/ motorky čo nájdu pod tamtým stromom (vo vedľajšej izbe). Vždy keď sa vrátia so správnym párom, pochválime, prípadne si o obrázku niečo povieme a zadáme ďalšiu úlohu. Pri viacerých deťoch je praktickejšie pošepkať im úlohu do ucha, aby to ostatných nemýlilo. Výhodné je, ak je na trase medzi nami a rozloženým pexesom nejaká ľahká prekážka – vtedy je to ešte väčšia zábava.

 

Nájdi

U nás veľmi obľúbená hra. Poukladáme pred deti obrázky jednej sady, napr. dopravné prostriedky, aby tam bol vždy len jeden obrázok z páru.

 

 

Potom ich postupne žiadame, aby nám našli obrázky ktoré majú spoločný znak, napr.:

„Nájdi všetko čo lieta/pláva.“

„Nájdi všetko čo má dve kolesá.“;

„Nájdi všetko čo môže prevážať veľa, veľa ľudí.“;

„Nájdi všetko, čo vozí náklad.“;

„Nájdi všetko, čo nemá strechu.“

Deťom vôbec nevadí, keď hráme to isté, s tými istými obrázkami aj 2 krát, niekedy aj 3krát. Deti si “nájdené“ obrázky môžu brať k sebe, alebo ich odovzdať vám.

 

Hádanky

Ide o jednoduché hádanky, pri ktorých dieťa po uhádnutí dostane nielen pochvalu, ale aj obrázok s uhádnutým predmetom. Je to neuveriteľná motivácia a naše deti sú vždy veľmi hrdé, keď si môžu postupne pred seba ukladať kartičky s obrázkami, ktoré “uhádli“.

Vyberieme si rôznorodé obrázky, dáme ich na kôpku pred seba, obrázkom dole. Postupne berieme jednu kartičku po druhej tak, aby deti nevideli čo na nej je. Hádanky prispôsobíme podľa veku a schopností dieťaťa, napr.:

„Je to zviera, žije v Afrike a má dlhý krk.“;

„Jazdí to po ceste, má to dve kolesá a motor.“;

„Je to žlté a živia sa tým opice.“;

„Visí to na stene a má to ručičky.“;

„Kto je kráľ zvierat?“

Ak je jedno dieťa oveľa zdatnejšie a rýchlejšie ako druhé (tretie, štvrté..), zavedieme striedanie.

 

Čo sem nepatrí?

Táto aktivita sa u nás ujala až po 3. narodeninách. Vyberieme si teraz napríklad sadu  kartičiek ovocie a zelenina. Poukladáme vedľa seba 4 obrázky, napr. melón, reďkev, uhorku a čerešňu. Spýtame sa: „Čo sem nepatrí?“

 

 

 

Tu nie je jedna správna odpoveď. Dieťa môže povedať UHORKA (pretože je jediná zelená), môže povedať REĎKEV (pretože tá jediná niekedy štípe),  alebo môže povedať ČEREŠNE (pretože to je predsa ovocie!!). Dôležité je, aby dieťa svoju odpoveď zdôvodnilo. Táto hra je pre mňa vždy zábavná, pretože nikdy neviem, aká odpoveď príde:-) .

 

 

Naozaj pexeso

2,5 ročné dieťa sa už zvládne zahrať pexeso so všetkými pravidlami. Hrali sme sa zvyčajne s 4-5 pármi a postupne s pribúdajúcim vekom sme počet zvyšovali.

 

 

Puzzle

Skladanie obrázkov je veľmi vzrušujúca činnosť, najmä ak sú obrázky vždy nové (prípadne pravidelne obmieňané) a pre dieťa je výsledný obrázok prekvapením. Skladačky pre malé deti vôbec nemusia byť kupované, je veľmi jednoduché vyrobiť si ich doma. Pri domácej výrobe je potom oveľa jednoduchšie vyrobiť skladačku presne podľa schopností dieťaťa.

Pre najmenšie deti (1-2 ročné) odporúčam obrázky podlepiť kartónom a oblepiť lepiacou páskou. Predĺži to ich životnosť. Môže to vyzerať napríklad takto:

 

 

Pre staršie deti môžeme rozstrihať pohľadnicu, starú fotku, alebo iný obrázok na ľubovoľne veľké časti, pričom čím staršie dieťa, tým menšie časti. Ak je obrázok z tenkého papiera, opäť podlepíme kartónom či výkresom.

 

 

 

 

Štvorčeky/Domčeky

K tejto aktivite potrebujeme papier a dve ceruzky. Na hocaký čistý papier si nakreslíme bodky. Bodky by mali byť veľké, aby sa do nich dieťa trafilo. Najlepšie je nakresliť ich fixkou.

 

 

Vysvetlíme dieťaťu, že ideme robiť domčeky pre písmenká. Budeme postupne stavať steny, aby nám písmenká neušli. Steny budeme stavať od bodky k bodke. Pri stavaní stien sa budeme striedať. Kto postaví poslednú stenu, ten napíše do domčeka prvé písmenko svojho mena. Písmenká samozrejme vpisuje dospelý, aj keď 3 ročné deti sa už o to niekedy chcú pokúšať samy. Písmenká môžeme nahradiť značkou, ktorú už dieťa vie nakresliť, napr. krúžok alebo krížik.

Deti je potrebné zo začiatku, kým prídu na princíp hry, upozorňovať na možnosť “dokončiť domček“. Po skončení hry môžu deti spočítať koľko má kto značiek a určiť kto má viac/najviac či menej/najmenej.

Ako sa postupne s pribúdajúcim vekom zlepšuje jemná motorika dieťaťa, môžeme bodky a rozstupy medzi nimi zmenšovať. Je praktické pripraviť si zopár takýchto papierov dopredu, aby sme už potom nemuseli zháňať fixky a narýchlo kresliť bodky – len vytiahneme a hráme.

 

 

Domino

Domino nie je potrebné predstavovať, je to stará známa hra. V obchodoch sa dá kúpiť cestovná verzia domina, tzn. papierová, ľahučká, taká, kde sa všetky kúsky dajú zviazať gumičkou a zmestia sa do vrecka. U nás je obľúbencom Krtko, takže máme Krtkové domino. Nie je problém si vyrobiť vlastné domino podľa záujmu detí.

 

 

 

Aj niektoré 2,5 ročné deti budú mať možno ešte problém striedať sa a stíhať sledovať neustále sa meniaci koncový obrázok. V tomto veku si môžu skladať domino samy, za pomoci dospelého.

 

 

 

 

Autor: tikaka

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *