Prvouka: Počasie

20. november 2015

 

 

Počasie bol náš prvý veľký prvoukový tematický celok a trvalo celkom dlho, kým som sa rozhodla ako a do akej hĺbky ho chcem spracovať.

Moje hútanie a plánovanie sa veľmi rýchlo skončilo, a to vo chvíli, keď deti otvorili obrázkové knihy o počasí, ktoré som pre nich mala nachystané a začali sa pýtať. Až vtedy som videla, čo všetko ich naozaj zaujíma. Snažila som sa odpovedať, sledovala som, do akej miery ma chápu, čo si môžem dovoliť, ako veľmi “učene“ na nich môžem hovoriť aby nestratili záujem.

Potom sa mi už hútalo a plánovalo oveľa ľahšie. Musela som si priznať, že som ich na začiatku trochu podcenila. Musela som si doštudovať a zosystematizovať veci, o ktoré som pôvodne neplánovala ani zavadiť, pretože sa mi zdali príliš náročné a nezaujímavé. Kamarát internet mi našťastie poskytol okamžitú pomoc a podporu a tak sme sa do toho mohli pustiť už nasledujúci deň.

Celú tému počasia sme si rozdelili na niekoľko častí:

 

 

Oblaky a dážď

Najprv sme si museli povedať, ako taký obyčajný mrak vzniká. Postupne sme prišli na to, že voda v prírode koluje: padá vo forme zrážok, steká alebo vsakuje, vyparuje sa, kondenzuje sa, presúva sa po oblohe a opäť padá vo forme zrážok. Pomáhali sme si obrázkami a pekným, jednoduchým videom.

 

 

Vyparovanie a kondenzáciu sme si názorne ukázali na hrnci s horúcou vodou. Voda sa menila na paru a tá sa následne kondenzovala sa na ľadovovychladenej sklenenej pokrievke – tak, ako sa vodná para skondenzuje v ľadovom vzduchu vysoko nad zemou. Malé skondenzované kvapôčky sa postupne spájali s inými kvapôčkami a keď boli príliš ťažké, aby sa udržali, spadli späť do hrnca – pršalo.

Nevyhli sme sa ani krúpam a snehu. Myslím, že proces tvorby krúp deti fascinoval asi najviac. A asi nikdy nezabudnú, že sneh máme vďaka prachu a peľu. Napríklad toto som o snehu až doteraz nevedela.

 

 

Potom prišli na rad samotné oblaky. Najprv sme pár dní pozorovali oblohu a zistili sme, že oblaky nie sú vždy rovnaké. Mení sa ich veľkosť, farba aj tvar. Z niektorých môže pršať, z niektorých nikdy neprší. Na internete som našla sadu pekných fotiek so základnými druhmi oblakov. Každej fotke sme priradili meno oblaku (cirrus, kumulus, altostratus, nimbostratus a pod…) a každý z tých mrakov sme si pomocou prstových farieb, lepidla a vaty vymodelovali.

 

 

Deti si samozrejme nezapamätali úplne všetky latinské názvy mrakov. Vedia však rozpoznať cirrusy a vedia, že z nich nikdy neprší. Poznajú kumulusy aj nimbostratusy, a aj altokumulusy-baránky. Vedia, aké počasie môžu očakávať, keď sú na oblohe. Chápu tiež, ako sa voda dostane do neba a ako je možné, že sa v nebi nikdy neminie.

 

 

Slnko a teplo

Celý záujem o to, ako funguje zadržiavanie tepla na zemi vznikol vtedy, keď sa Beny dozvedel, že na Mesiaci nie je možný život okrem iného aj preto, lebo tam nie je atmosféra. Musela som mu celkom podrobne vysvetliť, čo to tá atmosféra je a prečo je pre nás tak dôležitá. Zistili sme, že nás chráni pred nežiaducim žiarením a zároveň zachytáva teplo, ktoré k nám prichádza zo Slnka.

 

 

Vysvetlili sme si, čo sú skleníkové plyny, skleníkový efekt a ozónová vrstva. Dotkli sme sa ekológie a rozprávali sme sa o tom, čo sa stane, keď je skleníkových plynov príliš veľa a odkiaľ vlastne prichádzajú do atmosféry. Opäť nám pomohlo pekné, jednoduché kreslené video a obrázky v detských encyklopédiách.

Nakoniec sme si hovorili o ozónovej vrstve, ozónovej diere a krémoch na opaľovanie. Nezabudli sme ani na dúhu a takmer ma prinútili začať im rozprávať o fotosyntéze, ale napokon sme sa dohodli, že to necháme na neskôr.

 

 

Vietor

Začali sme pozorovaním. Mali sme šťastie na niekoľko veterných dní a mohli sme sledovať, čo vietor dokáže. Rozprávali sme sa o tom, na čo je nám vietor dobrý a aký z neho máme úžitok, či môže byť nebezpečný a aké škody vie urobiť.

 

 

Potom sme zoraďovali obrázkovú Beaufortovu stupnicu vetra a priraďovali sme k obrázkom krátke popisky. Zistili sme, že na svete sa vyskytujú aj veľmi silné, ničivé vetry, ktoré našťastie u nás nie sú. Deti to, samozrejme, chceli hneď vidieť a tak sme si pozreli niekoľko relatívne mierumilovných, krásnych záberov tornád v Amerike.

 

 

 

 

Videá k oblakom, dažďu, snehu a krúpam:

Kolobeh vody

Ako vzniká oblak a dážď? (Video je angličtine. Stačí vypnúť zvuk a doplniť vlastným výkladom. Alebo nechať tak a deti sa čoskoro tých pár anglických slov naučia.)

Ako vznikajú krúpy? (Video je v angličtine.)

 

Videá k slnku a sklenníkovému efektu:

O sklenníkových plynoch, sklenníkovom efekte a otepľovaní.

Opäť o sklenníkovom efekte. (Video je v angličtine. Pekne ukazuje, že sklenníkové plyny v normálnom množstve sú nevyhnutné pre naše prežitie na zemi.)

 

A ešte:

Búrky (Video je v angličtine)

 

 

Počasie je nádherná, rozsiahla téma. Ani sme nevedeli ako a naučili sme sa o kolobehu vody, rôznych skupenstvách vody, o znečisťovaní ovzdušia, o tom ako počasie ovplyvňuje bežné veci – leteckú dopravu, stavbu budov, poľnohospodárstvo, život zvierat a veľa iného.

 

 

 

 

Autori: tikaka, zojka, beny

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *