Modrokamenská kalvária

2. november 2012

Povyše hradu v Modrom Kameni sa nachádza Modrokamenská kalvária. Široká lesná cesta začína len niekoľko desiatok metrov od brány múzea a vovedie pútnikov do láskavého, voňavého lesa.

Pod nohami nám šuchotali listy. Zakrývali blato aj kamenné schody. Celkom odpútali moju pozornosť od zastavení. Ale Zojka sa nedala pomýliť – pri každom zastavení (je ich celkom 10) sme sa museli pristaviť, pri každom som musela porozprávať, čo je na obrázku. O chvíľu sme boli pri kaplnke. V kaplnke je súsošie Ukrižovania a okolo kaplnky boli kopy žaluďov s chlpatými čiapočkami z duba cerového.

Deti sa pomotali okolo a rozhodli sa, že oni ďalej nejdú, že už chcú ísť naspäť do auta. Uvážili sme, že už je celkom dosť hodín a majú za sebou náročné dopoludnie. Mirko sa s nimi vybral späť a ja som zatiaľ bežala ďalej. Poza kaplnku viedol chodník vyššie, okolo 5 ďalších zastavení až ku kaplnke Bolestnej Matky Božej. Tých päť zastavení vraj kedysi predstavovalo náboženské pravdy. Ostal v nich však len zhrdzavený a poohýbaný plech. Iba v jednom zastavení sa ešte ako-tak dalo niečo rozoznať. Nad kaplnkou Matky Božej, možno 100 – 150 m ďalej, je vysoký drevený kríž, ktorý sa vypína medzi kríkmi a nízkymi stromami. Nešla som až k nemu, aby ma nemuseli dlho čakať. Otočila som sa a bežala som späť. Dobre, že sme s deťmi nešli až hore. Po dvojdňovom daždi bol chodník blatistý a skaly šmykľavé. V niektorých miestach tiekla voda priamo po chodníku.

Keď som deti s Mirkom dobehla, neboli ďaleko od miesta, kde som ich zanechala. Hrali sa. Odrazu už vládali. Odrazu už nepotrebovali ísť hneď a zaraz do auta. Našli si palicu, z ktorej si urobili pílu, a tá sa zmenila na  sekeru a potom na hrable a potom na motyku a potom na vyháňačku hadov a potom na varechu na miešanie. Zázračné palice rastú na Kalvárii v Modrom Kameni!

Ako sa tam dostať:
 Vo Zvolene odbočíme na Dobrú Nivu / Krupinu. Asi kilometer za Dobrou Nivou odbočíme vľavo na Pliešovce / Senohrad. Ideme stále rovno. V Senohrade pokračujeme rovno smerom na Dačov Lom. Prejdeme Dačov Lom a ideme stále rovno smerom na Modrý Kameň. Nedôjdeme až do obce. Tesne pred ňou nás informačná tabuľa upozorní na odbočku ku Kalvárii a k Múzeu Hračiek. Budeme odbočovať doľava.
Prístupnosť / náročnosť / terén:
Po mierne stúpajúcej lesnej ceste sa za niekoľko minút dostaneme ku kaplnke. Ak chceme pokračovať ďalej, musíme sa pripraviť na niekoľko skál a trochu strmšie stúpanie. Nič náročné, no po daždi blatisté a šmykľavé.
Pre deti:
Nič špeciálne pre deti sa na mieste nenachádza. My sme mali šťastie, že bola jeseň a deti sa hrali s lístím.