Buchlov (1041 m.n.m.)

1.apríl 2017

V pohorí Vtáčnik, asi 5 kilometrov vzdušnou čiarou juhozápadne od vrchu Vtáčnik, sa nachádza prírodná rezervácia Buchlov. Buchlov leží tak trochu od ruky, mimo hlavného hrebeňa. Do prírodnej rezervácie patrí vrch Buchlov, Sladná skala a vrch Žarnov – všetky tri spojené žltou turistickou značkou.

Výlet na Buchlov ponúka všetko, čo si môže turista priať: výhľady, krásu prírody, nejaké to preskakovanie potôčikov, lezenie po skalách aj pár rebríkov, lesy aj pasienky, kvety, preliezanie popadaných stromov a nádherné ticho. Krajina vedľa chodníka sa rýchlo mení – nikdy sme nemali pocit, že už nejako príliš dlho ideme lesom, alebo že už príliš dlho ideme rúbaniskom. Mladiny sa striedajú s ihličnatými a zmiešanými lesmi. Bukové hájiky sú prekladané bralami a skalami. V trsoch tuhej trávy sa na slnku otvárajú veternice a podbele. Na čistinkách sú krmníky. Vo vŕbach bzučia včely a na pľúcnikoch visia čmeliaky. Jar už sa začala aj v týchto nadmorských výškach. Po snehu ani pamiatky.

Začali sme pri Mládežníckom tábore, ktorý vyzeral veľmi moderne a zrenovovane, na rozdiel od otrasnej cesty ktorá k nemu vedie. Naše autíčko ju však zvládlo a o 8-mej ráno sme mohli vyraziť hore dolinkou, ktorá sa volá Dolinka, po zelenej značke, smerom na Zadnú lúku. Zelená značka prekonáva takmer 500 metrov prevýšenia na viac než 3 kilometroch, takže to nie je nič strašné, ale zas treba sa pripraviť na to, že bude treba zabrať. Napodiv, cesta ubiehala veľmi rýchlo a príjemne. Popri nás tiekol potok ktorý bolo treba zavše preskočiť alebo obísť keď sa mu podarilo rozliať sa na cestu. Zdvihol sa vietor. Suché lístie nám tancovalo nad hlavami.

Na Zadnej lúke máme väčšinu stúpania za sebou. Zadná lúka nie je veľká a my sme vlastne neprešli cez ňu, len po jej okraji. Niekde na jej druhom konci je vraj prameň vody. Nevieme, neboli sme hľadať, ale je naznačený na turistickom smerovníku. Napojili sme sa na žltú značku a o chvíľu sme stáli pod obrovským, širokým, mohutným bralom Buchlova. Na vrch sa dá dostať úzkou skalnou štrbinou, v ktorej čakajú tri krátke rebríky. Na vrchu silno fúkalo. Samko chcel stále niekde liezť a snažil sa nás presvedčiť aby sme mu to dovolili. Povedal, že „musí liezť, keď vidí skaly“. Deti sa zapísali do vrcholovej knihy, kým Mirko pofotil výhľady a pokračovali sme ďalej, pomedzi skalnaté veže do lesa.

Po necelej hodine chôdze cez les sme došli k Sladnej skale (913 m.n.m.). Sladnú skalu tvorí niekoľko väčších a menších skál, skalných stĺpov a rôznych útvarov, ktoré spolu so stovkami štíhlych bukov pôsobia ako filmové kulisy rozprávky. Po tejto jednoznačne najkrajšej časti výletu nám ostávalo už len zbehnúť z kopca a boli sme v sedle pod Žarnovom. Na Žarnov (840 m.n.m.) vedie krátka zachádzka. Na vrchu bola skupina ľudí, ktorí si práve išli opekať a taktiež tam bol veľký dvojkríž a zopár pamätných tabuliek. Deti sa opäť zapísali do vrcholovej knihy. Dnes sa im to nejako zapáčilo.

Zišli sme späť do sedla, opustili sme žltú značku a vybrali sme sa vpravo, dole kopcom po neznačenom, ale dobre vychodenom chodníku. Chodník sa po chvíli zvrtol prudko doľava a zmenil sa na lesnú cestu. Minuli sme niekoľko poľovníckych posedov a dostali sme sa na zákrutu širokej, peknej cesty pri ktorej bolo niekoľko väčších či menších krmníkov, ďalší poľovnícky posed a jeden slovenský, buchlovský Stonehenge stĺp. Vydali sme sa vpravo a o necelú polhodinu sme narazili na zelenú značku, ktorou sme ráno stúpali hore. Tou sme sa vrátili späť do Mládežníckeho tábora.

Celý výlet bol taký idylický. Dokonca aj stúpanie a klesanie bolo rozumne rozťahané na celú trasu. Deti to pravdepodobne vnímali rovnako, pretože až na pár sťažností na „hrozné teplo“ sa popri nevyhnutnom kráčaní stíhali ešte aj hrať, blázniť, naháňať všetky motýle a obdivovať každú druhú skalu.

Ako sa tam dostať:
Ak ideme zo západu/severu: Pri Oslanoch odbočíme na Hornú Ves, prejdeme Hornú Ves a približne 1 km po odbočke na Rudicu bude ďalšia odbočka (vľavo) na úzku cestu. Začína tu zelená turistická značka, takže je tu turistický rozcestník a taktiež zrkadlo pre autá. Odbočíme a pokračujeme po dosť rozbitej ceste až do Mládežníckeho tábora.

Ak ideme z juhu: V Žarnovici odbočíme na Veľké Pole, prejdeme Veľké Pole aj Cerovú. Po asi 2 kilometroch bude odbočka vpravo na úzku cestu. Začína tu zelená turistická značka, takže je tu turistický rozcestník a taktiež zrkadlo pre autá. Odbočíme a pokračujeme po dosť rozbitej ceste až do Mládežníckeho tábora.

Prístupnosť/náročnosť/terén:
Čiastočne okružná trasa má dĺžku asi 13 kilometrov. Prevýšenie je približne 750 m. Dospelý človek prejde trasu za 5 hodín. POZOR: Časť trasy vedie po neznačkovanom chodníku!

Zo začiatku stúpame po zelenej značke od Mládežníckeho tábora k Zadnej lúke. Orientácia je miestami sťažená nedostatočným značením, ale neblúdili sme ani raz.

Od Zadnej lúky ideme po žltej značke smerom na Buchlov. Tu začína technicky náročnejšia časť. Na Buchlov vedú rebríky, neskôr v okolí Sladnej skaly je viacero skál a strmších úsekov kde treba dať pozor. Pre dospelého nič ťažké, malé deti sa musia posnažiť.

Cesta späť: Môžete ísť tou istou cestou ktorou ste prišli, ale tým sa výlet zbytočne predĺži a prevýšenie bude viac než 1000 m. Jednoduchšie je v sedle pod Žarnovom odbočiť vpravo (keď máme Žarnov za chrbtom) na veľmi výrazný, neznačkovaný chodník, ktorý klesá priamo dole. Chodník sa po asi 400 metroch stočí vľavo a zmení sa na lesnú cestu. Potom už len pôjdeme rovno za nosom po príjemnej lesnej ceste. Budeme mierne klesať, alebo pôjdeme po rovine. O necelú hodinu prídeme k skupine krmelcov, na zákrutu bielej, pevnej lesnej cesty. Vyberieme sa vpravo a čoskoro narazíme na zelenú značku, ktorou sme šli hore. Stočíme sa na zelenú a vrátime sa späť do Mládežníckeho tábora.

Pre deti:
Stredne dlhý, rôznorodý výlet vhodný skôr pre vzrastovo aj vekovo väčšie deti. S malými škôlkármi by som tam nešla. Na viacerých miestach hrozí pád z výšky. Na viacerých miestach treba dávať pozor a sústrediť sa, aby nedošlo k zraneniu.

Rebríky, skaly, pekná príroda, lesnícke posedy.